Ruang Iklan Percuma: www.sabahsell.com

Benarkah Seorang Pekerja Pepsi Telah Menambah Darahnya yang Tercemar Dengan HIV ke Dalam Minuman Pepsi?

Facebook, SMS: Disember 2011. SMS yang mengatakan kononnya terdapat seorang pekerja PEPSI telah manambahkan darahnya yang tercemar dengan HIV ke dalam minuman PEPSI sedang tersebar dengan meluas di dalam Internet. Versi English mesej ini telah lama tersebar di India sejak bulan Julai lalu.



Hehe. Perkara yang melucukan tetapi harus diterangkan kerana pengguna internet dan telefon yang terdedah kepada mesej ini adalah terdiri daripada pelbagai lapisan umur dan masyarakat. Mereka mempunyai kefahaman yang berbeza-beza mengenai sesuatu isu. Ada yang berfikiran pendek dan mudah percaya dan ada yang berfikiran kritikal dan tidak mudah terpedaya dengan sesuatu berita yang tidak berasas.

Oleh kerana kami turut mendapati ada orang yang termasuk dalam "Golongan Profesional" turut sama menyebarkan khabar angin ini, maka kami berpendapat bahawa menulis sesuatu tentang perkara ini adalah berbaloi. Berikut adalah komen kami tentang khabar angin ini.
  1. Berita Baik. HIV tidak akan dapat hidup di luar tubuh badan manusia, apatah lagi di dalam tin Pepsi. Maka, kalaupun khabar angin ini benar, anda tidak perlu takut dijangkiti HIV gara-gara meminum Pepsi. Anda boleh bertanya kepada pakar perubatan mengenai hal ini.
  2. Tiada isu rasmi daripada mana-mana pihak berkuasa sama ada di dalam mahupun di luar negeri mengenai khabar angin ini. Ini menunjukkan bahawa khabar angin ini merupakan khabar angin semata-mata dan tidak berasas.
  3. Jika benarpun perkara ini berlaku, sudah tentu Pepsi telah membuat kenyataan rasmi mengenai perkara ini dan menarik balik mana-mana keluarannya yang dikhuatiri tercemar dengan darah pekerja penghidap HIV. Syarikat multinasional sebesar Pepsi mempunyai SOP (Standard Operating Procedure) untuk menangani perkara-perkara seperti ini.
  4. Syarikat sebesar Pepsi juga tidak mungkin akan dapat menyembunyikan perkara ini jika ia benar. Selain daripada standard kawalan kualiti dalaman yang ketat, Pepsi juga tidak akan terlepas daripada Audit Kualiti dan Audit Sosial daripada pelbagai pihak luar termasuk pertubuhan-pertubuhan kerajaan, NGO dan pertubuhan-pertubuhan sosial yang lain jika sesuatu perkara seperti ini berlaku.
  5. Banyak berita-berita karut dan tidak berasas seperti ini pernah disebarkan dan terbukti tidak benar. Terdapat angenda-angenda perniagaan mahupun publisiti murahan yang mendorong kepada penyebaran khabar angin seperti ini.
  6. Dakwaan bahawa kononnya perkara ini ada disiarkan oleh NT7 adalah tidak terbukti.  Penyebar berita ini boleh saja mendakwa bahawa perkara ini turut disiarkan oleh TV3. Kalaupun jika benar perkara ini disiarkan oleh media perdana, tentu sekali berita tersebut hanya berbentuk ulasan mengenai perkara ini dan bukannya pengesahan bahawa perkara ini benar-benar telah berlaku.
Kesimpulan:

Cerita tentang seorang pekerja Pepsi telah mencampurkan darahnya yang dicemari HIV ke dalam minuman Pepsi adalah tidak benar dan tidak berasas.


SSOK link:


Sabah Online Classifieds, Advertise for Free.


Malaysia Financial Blog. - Guest Blog With us While building your Backlinks.


List of salient points for investment in malaysia